Jak vrátit nevhodný dárek: Stačí vám účtenka?

Našli jste pod stromečkem několik žehliček, fénů nebo toasterů a potřebujete je vrátit? Podívejte se, jaké máte šance.

Na Vánoce se to stane často. Dáte "Ježíškovi" tipy na dárky, rodina se nedomluví a o překvapení je postaráno. I na případy vrácení dárků, které nevykazují vady, občanský zákoník pamatuje. Pokud jste nakupovali přes internet, je to s reklamacemi snazší, stejně při nákupu podle zásilkového katalogu.

Jde o tzv. nákup zboží na dálku a v tomto případě má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů, a to bez uvedení důvodu (a bez sankce). Jestli prodejce kupujícího o této možnosti neinformuje, prodlužuje se možnost odstoupení na tři měsíce od převzetí zboží.

Co dělat, pokud se rozhodnete zakoupený výrobek vrátit?

  1. Oznamte do 14 dnů, resp. tří měsíců prodejci, že odstupujte od smlouvy, a domluvte se na způsobu jeho vrácení.
  2. Pokud ale bude vrácené zboží vykazovat známky opotřebení nebo bude poničeno, prodejce nemusí vyplatit plnou částku kupní ceny.
  3. Odstoupení není možné u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo opotřebení, u audio a videonahrávek s porušeným originálním obalem, apod.
  4. Vrátit dárek může buď dárce, nebo sám obdarovaný, pokud má doklady o koupi. Pamatujte - účtenka je nutná.

V kamenných obchodech to je složitější

V kamenné prodejně nemají prodejci povinnost umožnit vrácení dárků, které nevykazují vady, nebo jejich výměnu za jiné. Jde pouze o dobrou vůli prodejce. Před vánočními svátky ale mnoho obchodníků kupujícím možnost vrácení zakoupeného zboží, nebo jeho výměnu, slibuje. Jakmile je tato možnosti deklarována v obchodních podmínkách apod., musí garanci dodržet.

Jestliže ale má zakoupený dar vady, nebo se vady vyskytnou v záruční době, má obdarovaný nárok na vrácení či výměnu zboží. A to jak v případě zboží, pořízeného přes internet, či zakoupeného v kamenné prodejně. Standardní záruční doba činí 24 měsíců, pokud případně prodejce neposkytuje záruční lhůtu delší. Postup, jak reklamovat zboží, je popsán v reklamačním řádu konkrétních obchodů.

Podle něho můžete reklamované zboží buďto:

  • Zaslat na uvedenou adresu.
  • Nebo do autorizovaných servisů, kde můžete záruky uplatnit.
  • Mnoho prodejců již na svých stránkách nabízí reklamační formuláře.
  • V případě kamenných obchodů, pokud nemají konkrétní specializovaný servis určený k opravě, je prodávající povinen přijmout reklamaci ve kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží.

Před nákupem je dobré zjistit si podmínky reklamačního řádu konkrétní prodejny nebo výrobce. Pokud se jedná například o nábytek, nebo jiné vybavení bytu, je třeba znát několik zásad.

Co je třeba vědět

Před samotným kontaktováním příslušného zákaznického centra si připravte kupní smlouvu, na které je uvedeno její kupní číslo. To je důležité pro jednoznačnou identifikaci vaší objednávky, která značně urychlí celou další komunikaci. Reklamovat zakoupení zboží můžete obvykle těmito způsoby:

  • osobně na jakékoli nejbližší prodejně,
  • e-mailem na prodejně, kde jste zboží zakoupili,
  • prostřednictvím on-line formuláře, který naleznete na stránkách některých prodejců.

Musíte si ale uvědomit, že jednáte s prodejcem, ne s výrobcem nebo dodavatelem. Zboží má svou záruční lhůtu, do kdy je možné ho vrátit. Pokud nejde o potravinářské výrobky, krmiva, zvířata apod., je možné zakoupenou věc reklamovat do dvou let.
Prodávající má možnost o reklamaci rozhodnout hned, nebo pokud jde o složitější případ, nechat vadu odborně posoudit. Odborným posouzením se rozumí například zaslání zboží výrobci, zkušebně a jiným příslušným zařízením. Celá reklamace, včetně odstranění vad, musí být vyřízená nejpozději do třiceti dnů ode dne podání reklamace.

Pokud jde o odstranitelnou vadu, může kupující požadovat bezplatné odstranění vady, a to do třiceti dnů. V případě neodstranitelné vady, má zákazník právo odstoupit od smlouvy, nebo žádat výměnu zboží. Způsob opravy je pouze na prodávajícím. Kupující může žádat přiměřenou slevu.

Víte, na co se zaměřit při výběru nábytku, aby byl bez vad? ? Informace najdete  ZDE >>

V případě, že zboží nejde opravit, požadujte výměnu za věc stejné značky, typu a provedení. Další možností je již zmíněné odstoupení od smlouvy. Stejně tak má právo kupující toto udělat v případě opakující se vady. Jde o stejnou opravu, která je reklamovaná opakovaně (3x). Dalším předpokladem je také to, že vada brání v užívání dané věci.

S reklamací vám pomůže například spotřebitelská poradna. Poradí, jak s konkrétní reklamací naložit, nebo na koho se obrátit. Jde především o Sdružení obrany spotřebitelů ČR a Českou obchodní inspekci. Obrátit se můžete i na akreditované zkušebny a soudní znalce. Odborný posudek pomůže ve sporu o kvalitu zboží a následné reklamaci.

Obaly a visačky již nepotřebujete:

Přesto, že mnozí obchodníci požadují originálně zabalené zboží, vězte, že zákony neuvádí povinnost zákazníka vracet zboží s vadou v původním balení (jde zejména o elektroniku, domácí spotřebiče, hračky apod.). Záruky se vztahují i na zboží ve slevě. K reklamaci nepotřebujete ani visačku (na oděvech, bytovém textilu apod.). Je potřeba doložit pouze vadné zboží a doklad o koupi.

Co je co:

Spotřebitelská smlouva - smlouva kupní, o dílo, případně jiné smlouvy dle občanského zákoníku, pokud smluvními stranami jsou na jedné straně spotřebitel a na druhé straně dodavatel, resp. prodávající.

Dodavatel/prodávající - je osoba, která při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. Nebo podnikatel, který přímo nebo prostřednictvím jiných podnikatelů dodává kupujícímu výrobky nebo poskytuje služby.

Spotřebitel (kupující) - je fyzická či právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami.

Kupní smlouva - objednávka kupujícího je návrhem kupní smlouvy a samotná kupní smlouva je uzavřena momentem doručení závazného souhlasu kupujícímu s tímto jeho návrhem (závazným potvrzením objednávky ze strany prodávajícího). Od tohoto momentu mezi kupujícím a prodávajícím vznikají vzájemná práva a povinnosti.

Záruka - Na veškeré zboží je záruka 24 měsíců (pokud není uvedeno jinak). Záruka se nevztahuje na zboží opotřebené běžným používáním, poškozené neodborným zacházením, nebo neodbornou montáží.

Na žádost spotřebitele je prodávající povinen poskytnout záruku písemnou formou (záruční list). Pokud je poskytována delší než zákonná záruka, prodávající určí podmínky a rozsah prodloužení záruky v záručním listě.

Pokud nebudete souhlasit s variantou, kterou nabízí prodávající, musíte se domáhat odstranění vady odpovídajícím způsobem, a to i žalobou u soudu.

foto: Isifa/Thinkstock

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:

Dá se žít v domě z palet? Podívejte se

10 rad pro unavené oči

Podkrovní dětské pokoje podle Feng Shui: Inspirace pro vás

 

Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2014 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Propagace podnikání | Všeobecné podmínky | Cookies | Nápověda

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.