23.6.2009 Markéta Breníková
Souvislost vyššího IQ a kojení zkoumají vědci už řadu let. Byla provedena řada výzkumů, která dosud neměla zcela jednoznačné výsledky.
Srovnávacími studiemi ve třinácti běloruských nemocnicích (část matek byla podporována v dlouhodobém výhradním kojení a druhá část nikoli) se po letech testy IQ dokázalo, že výsledky všech testů byly významně vyšší v té skupině, ve které bylo podporováno prodloužení kojení. Studie trvala 6,5 let a sledovalo se 14 tisíc dětí.
Ve věku šest a půl let kojené děti dosahovaly v průměru o 5,9 bodů více. V testech verbální komunikace o 7,5, v neverbální o 2,9. V pozdějším věku se rozdíly ještě zvyšují.
Čtěte také:
Na zvyšování inteligence se podílí nejspíše nenasycené mastné kyseliny obsažené v mateřském mléce a gen FADS2 dítěte. Tento gen má přibližně 90 procent populace. Gen ovlivňuje vstřebávání nenasycených mastných kyselin, které jsou klíčové pro rozvoj mozku a nervových zakončení.
Při dlouhodobém výhradním kojení lze zvýšit IQ až o sedm bodů! Délka kojení přitom podobně významně fyzický vývoj dítěte neovlivňuje. Přestože nejde o tak velké rozdíly, doporučují někteří odborníci kojiení až do dvou let věku dítěte.
Podle statistik kojí nejméně ženy nad 35 let a mladší 17 let a dále ženy, které porodily tři a více dětí. Nejvíce jsou kojené děti matek ve věku 21 až 29 let.
Zdroj: McGill University, ČTK, rodina.cz, ÚZIS. Eva Labusová
Kolik snesete alkoholu?
Vladimíra: Živím rodinu, manžel je na mateřské
Berete tyto léky? Ničí erekci! Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2012 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Služby firmám | Všeobecné podmínky | Nápověda
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.