reklama

Jak udělat z průměrného dítěte skvělého matematika

Ve třetí třídě byli v matematice průměrní, v páté třídě nejlepší ze všech. I ten nejslabší žák třídy 6. B ze Základní školy Dědina v Praze 6 je lepší než celostátní průměr. Co ten zázrak způsobilo? Výuka matematiky podle metody profesora Hejného.

Foto: Isifa/Thinkstock

Ve třetí třídě byli v matematice průměrní, v páté třídě nejlepší ze všech. I ten nejslabší žák třídy 6. B ze Základní školy Dědina v Praze 6 je lepší než celostátní průměr. Co ten zázrak způsobilo? Výuka matematiky podle metody profesora Hejného.

Na první pohled se tato třída nijak neliší od ostatních tříd základní školy na pražském sídlišti. Není výběrová a její žáci se první dva roky učili matematiku tradičním způsobem. Změna nastala ve 3. ročníku, kdy učitelka matematiky Eva Bomerová začala děti vyučovat podle metody profesora Hejného. Ze třídy plné běžných dětí tak díky ní vznikla živoucí matematická laboratoř.

Raketový vzestup

Brzy následoval postupný vzestup matematických dovedností žáků. Zatímco ve třetí třídě v matematické soutěži Klokan lehce překonali průměr, o dva roky později už ve svých věkových kategoriích dominovali. Dokonce i nejslabší žák z této třídy byl lepší než celostátní průměr. Také podle oficiálních testů SCIO toho studenti Evy Bomerové umí v matematice o polovinu více než jejich průměrní vrstevníci.

Škola nechala své žáky otestovat i v šestém ročníku, přičemž očekávání po odchodu tří nejlepších žáků na víceletá gymnázia a školy s rozšířenou výukou matematiky a anglického jazyka byla nižší. K překvapení všech ovšem 6. B dosáhla ještě lepšího výsledku než před rokem.

"Dýcháme na záda gymnazistům. Tři největší matematické hvězdy jsou pryč, a přesto je třída jako celek ještě lepší. Máme hotovou dělitelnost a úhel, teď se vrháme na desetinná čísla," komentuje učitelka pokroky svých žáků, které by ráda dovedla až do deváté třídy.

Doporučujeme: Matematika se učí špatně! Škola likviduje talent dětí!

Zázračná metoda?

V čem spočívá Hejného metoda? Matematika v jeho učebnicích je postavena na životní zkušenosti žáka a radostném zážitku úspěchu při řešení zajímavých úloh. Za příklad může posloužit klasická písnička: Měla babka čtyři jabka a dědoušek jen dvě… Kolik jablek musí dát babka dědkovi, aby měli oba stejně?

Mladší žáci mohou mít s řešením problém, protože vyžaduje matematickou představivost. Děti nedokážou řešit úlohu přirozenou metodou pokus - omyl, kdy lze ke správnému výsledku dojít jednoduchou manipulací s jablky. Namísto toho se snaží sestavovat složité výpočty, zatímco Hejného přístupy podporují matematickou představivost, kdy žáci nacházejí řešení díky vlastnímu logickému uvažování a hledání.

Čtěte také: Matematiku může umět každý! Je na to metoda!

"Matematika vyučovaná Hejného metodou není sledem izolovaných operací jako sčítání, odčítání, určování objemu a obsahu. Děti dokážou tyto jednotlivosti spojovat, protože za nimi vidí smysl. Přímo milují slovní úlohy, při nichž musí uplatnit hlubší pochopení zadání," říká učitelka Lenka Kremlíková ZŠ Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem. Postavení žáka při tradiční výuce matematiky přirovnává k pozici spolujezdce v autě, který se pohodlně veze, ale spousta věcí mu uniká. "Naproti tomu žák u Hejného je něco jako řidič, který má vše v rukou, vynakládá více energie, ale také si toho mnohem více zapamatuje," dodává.

Funguje i v životě

Pro řadu pedagogů je však obtížné nechat děti, aby si úlohy řešily po svém, a nezasahovat do jejich uvažování. Vyžaduje to totiž daleko aktivnější přístup i od pedagoga. Ale námaha se vyplatí.

Hejného metoda rozvíjí nejenom matematiku, ale také všeobecně studijní předpoklady a komunikační schopnosti. "Naši žáci umějí argumentovat a jsou více zběhlí v komunikaci než jejich vrstevníci, což vychází z jejich diskusí nad matematickými úlohami. Metoda jim pomáhá řešit i problémy zcela jiného typu než logické, a to včetně sociálních a osobních," uzavírá Eva Bomerová.

Chtěli byste, aby se také vaše děti učily novou metodou? Bude těžké zavést ji do škol? O tom můžete diskutovat pod článkem a hlasovat v anketě.

zdroj: nakladatelství Fraus, mediakom.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Miss Einstein (12): Chytřejší než Steven Hawking!

Jaký je rozdíl mezi batoletem a psychopatem?

Muži, kteří myjí nádobí, mají horší sex

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama