Exotiku nebrat. Jaké ovoce a zelenina jsou tedy zdravé?

Jezte ovoce a zeleninu, připomínají nám neustále odborníci. Na pultech supermarketů je zboží sice dostatek, ale dováženého a mnohdy nezralého. Pro naše domácí plodiny však mluví ještě mnoho dalších důvodů!

Nejen výživoví alternativci dnes doporučují přirozenou stravu z lokálních zdrojů  nebo alespoň ze stejného klimatického pásma, která také odpovídá přesně tomu ročnímu období, ve kterém se nacházíme. Jde o nejjednodušší cestu  ke správnému a zdravému stravování, které je základem dobré obranyschopnosti organismu, již postrádáme především nyní na konci zimy.

Chemie v ovoci a zelenině

Trend konzumace sezónní zeleniny, která byla vypěstována v našem mírném klimatickém pásmu, není záležitost pouze posledních let. Naši předkové neměli k dispozici výdobytky globalizovaného světa a přirozeně konzumovali jen tu zeleninu a ovoce, kterou si vypěstovali a přes zimu vydržela skladování.  Někteří odborníci dokonce tvrdí, že exotické ovoce nám neprospívá, protože ho náš organismus nedokáže zpracovat a využít.  

Doporučujeme:  Zelenina, která detoxikuje

Dobrou volbou je proto zaměřit se na ovoce či zeleninu, která vydrží skladování i přes zimní měsíce a vyrůstala v našich regionech. Místní zelenina a ovoce obsahují méně chemikálií, protože se nemusí dopovat kvůli trvanlivosti na dalekých cestách. Navíc šetří životní prostředí díky uspořeným emisím CO2, které se vypouští do ovzduší při dovozu z jednoho místa kontinentu na druhý.

Jablka, mrkev, hrušky i celer

Co ale jíst, abychom nemuseli omezit pestrost našeho jídelníčku a zároveň dodrželi doporučené denní množství vlákniny, které je 25-35 g? "Sezónní suroviny poskytují přirozené množství živin. Je dobré zaměřit se na to, co dozrálo přirozeně, jako jsou jablka, hrušky, brambory, nebo třeba řepa, kvalitní potraviny z jiných zemí," říká specialista na výživu a zdravý životní styl Petr Havlíček.

Náš tip: Jak "ozdravit" jídlo? Stačí trocha speciální vlákniny

Z ovoce můžeme z našich zdrojů konzumovat i sušené plody - křížaly z jablek a hrušek, sušené švestky a meruňky, nebo 100% přírodní šťávy bez chemické konzervace. Ze zeleniny jde hlavně o kořenovou - mrkev, celer, pastinák, kořenovou petržel, ředkev či zmiňovanou červenou řepu, ale i další druhy: cibuli,  růžičkovou kapustu, pórek, kedlubny či dýni.

Osvědčeným tipem pro posílení imunity je česnek. Český česnek z Bořitova má daleko výraznější aroma než dovážený, protože obsahuje vyšší podíl zdraví prospěšných silic. 

Zaměřte se na zelí

Významným zdrojem vitamínu C i K je zelí, které má mnoho výhod i v kysané podobě. Jde o levnou variantu dostupnou po celý rok. Mikroorganismy v kysaném zelí prospívají zažívacímu ústrojí a působí jako prevence proti některým druhům nádorových onemocnění (například rakovině tlustého střeva).

Dobrým vodítkem nám může být označení Regionální potravina. Tuto značku obdržela řada zelných produktů téměř v každém regionu, například Zelný salát s koprem od farmáře Davida Smetany, Červené kysané zelí Samir od Samir kysané zelí s.r.o. nebo Tuřanské kysané zelí ve slaném nálevu od Agro Brno - Tuřany a mnohé další.

Pravé ovocné šťávy

Vitamíny a vlákninu z ovoce můžete doplnit ze 100% ovocných moštů bez konzervantů, barviv i sladidel, jež byly Regionální potravinou oceněny v každém druhém regionu. Vyzkoušejte například delikátní Lhenickou ovocnou šťávu jablko - jahoda nebo jablko - rakytník od Karla Gregory. Tradičním výrobcem kvalitních moštů je Moštovna Lažany, jejíž Hruškový mošt dostal také značku Regionální potravina. Ovoce z vlastních sadů zpracovává do 100% přírodní šťávy firma Vitaminátor.

Další produkty oceněné značkou Regionální potravina najdete  ZDE >>

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Rozhovor i o vašem zdraví: Odpovídá odbornice na výživu

Cítíte únavu? Možná vás zlobí játra!

Horoskop na celý březen: Na co se můžete těšit?

Anketa

Pokud kupujete ovoce či zeleninu, sledujete pečlivě, z jaké země pochází?

 

Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2014 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Propagace podnikání | Všeobecné podmínky | Cookies | Nápověda

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.