Odborník: Kontaktní čočky můžete nosit i měsíc v kuse

Odborník: Kontaktní čočky můžete nosit i měsíc v kuse

13.5.2013 redakce

Jste akční člověk s mnoha zájmy a (sportovními) aktivitami, trávíte v práci denně mnoho hodin, žijete zkrátka naplno? Pak už dávno víte, že starost o brýle vás pouze zdržuje a bez kontaktních čoček už si svůj život nedovedete představit. Je tomu tak?

Zanedlouho uplyne 100 let od narození jednoho z největších českých vědců - pana Prof. Ing. RTDr. Otto Wichterle, DrSc. A je to více než 50 let, kdy u Wichterlů v bytě (na "čočkostroji" postaveném ze stavebnice Merkur), spatřila světlo světa první hydrogelová kontaktní čočka bezkonkurenčních vlastností. Pro miliony nositelů po celém světě tím začala nová éra korekce jejich zrakové vady.

Pohodlí versus pálení a škrábání očí 

Vynález kontaktních čoček změnil život všem "obrýleným" lidem, kteří se nebáli podat ruku vědeckému pokroku a nechat si do očí aplikovat "kus gelu". I přes občasné komplikace s pálením a jistým nekomfortem v očích si kontaktní čočky razily cestu kupředu. Materiál čoček se stále zdokonaluje a tytam jsou doby, kdy jsme čočky používaly jen chvíli, max. hodiny, abychom je s úlevou vyndavaly z očí a do očí opět vracely při plánované sportovní či jiné aktivitě.

Který materiál mým očím uleví?

Běžně rozšířené a velmi pohodlné jsou měkké kontaktní čočky. Ty můžeme dále rozdělit z hlediska materiálu na čočky starší generace tzv. hydrogelové, které mají vysoký obsah vody, jsou v celku pohodlné, ale nemají potřebnou propustnost pro kyslík. Proto byl vyvinut materiál silikon-hydrogel, který má nižší obsah vody, ale vysokou propustnost pro kyslík. Ta může být až 5x vyšší, než u staršího materiálu hydrogelu.

Můžu v kontaktních čočkách i spát?

Ze Studie zabývající se používáním kontaktních čoček a návyky při jejich nošení vyplývá, že v kontaktních čočkách vědomě spí nebo si s nimi zdřímne 46 % uživatelů. Jedná se tedy téměř o každého druhého nositele kontaktních čoček.  Pokud by uživatel přespával v čočkách, které k tomuto účelu vhodné nejsou, vystavuje se riziku vzniku oční infekce, zánětů či očních nemocí.

V současné době již existují kontaktní čočky určené pro kontinuální nošení. Např. silikon-hydrogelové kontaktní čočky AIR OPTIX(R) NIGHT&DAY(R) AQUA byly schváleny dle normy CE pro nepřetržité nošení až 30 dní a nocí. Můžete v nich proto bez obav pracovat, sportovat, bavit se a dokonce i spát.

A zase ten kyslík aneb Aby vaše oči dýchaly

Výše zmiňované čočky mají vysokou propustnost, což umožňuje průchod většího množství kyslíku čočkou než v případě tradičních hydrogelových čoček. Co to znamená v praxi? Že budete mít i na konci dlouhého pracovního dne oči bílé a zdravě vyhlížející. 

Nosíte brýle nebo čočky? Odborník odpovídal on-line!

Někteří nositelé kontaktních čoček se snaží ušetřit nákupem neznačkových kontaktních čoček na internetu nebo nošením čoček delší dobu, než je doporučeno výrobcem. "Nepřipouští si rizika očních infekcí a onemocnění, která v souvislosti s nekvalitními výrobky a nedostatečnou péčí mohou vzniknout," uvádí optometrista Bc. Petr Vykypěl. "Problém se neprojeví ihned, proto nositel často ve svém nezodpovědném přístupu pokračuje. Až v momentě, kdy už je stav očí závažný, vyhledává odborníka."

Bc. Petr Vykypěl byl hostem naší redakce v pondělí 13. května od 14 hodin, kdy odpovídal na vaše dotazy. On-line rozhovor trval přibližně hodinu.

Na co jste se ptali?

Namátkou jsme vybrali tři otázky a odpovědi:

Dobrý den, opravdu je zdravé spát v kontaktkních čočkách? Nespatřuji v tom žádnou výhodu - proč mít v očích "cizí těleso" X hodin (během spánku) zbytečně? Nebo se jsou čočky na spaní ještě v něčem "zdravotní", ulevují oku, atd.? AUTOR: Marta | 13. 05. 2013 14:49

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, máte naprostou pravdu, že takové prodloužené nošení není také pro každého - viz. předchozí odpovědi. Je pravda, že např. čočky Night&Day mají několikanásobně větší prostupnost pro vzduch/kyslík, než vůbec oko(rohovka) potřebuje.
Dovedu si také představit profese, kde tyto výhody využijí. Často se nás na to ptají maminky na mateřské dovolené, které vstávají x krát v noci a kojí....důvodů proč ano je spousta, stejně jako existují důvody, proč u někoho raději ne.
V každém případě jsou to nové moderní čočky, které doporučuji nosit i pro běžné nošení během dne. Jsou velice šetrné k oku a je to pak znát.

Dobrý den, jak dlouho mohu nosit pouze čočky a nestřídat je s brýlemi? Hrozí nějaké riziko a jak výrazné? nosím čočky každý den asi pět let a brýle nepoužívám stejně dlouhou dobu, čočky nosím kontinuální (měsíční) mám 4,5 dioptrie. Děkuji mnohokrát. AUTOR: zuzka | 13. 05. 2013 13:29

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den,nové, moderní čočky jsou z materiálů, které mohou být na oku bez vyjmutí třeba i nepřetržitě 29 nocí a 30 dnů. Jsou tak šetrnější pro oči i pokud je nosíte poze přes den. Ve vašem případě nevím, z jakého materiálu čočky máte. Pokud nenosíte brýle vůbec, jedná se i tak o extrém a je třeba o to častěji chodit na kontroly. I ty nejlepší materiály a dlouhodobé nošení nemusí každé oko snést.

Dobry den, jsou sporty na ktere jsou kont. cocky zcela nevhodne? Napr. squash (nebezpeci uderu micku do oka), nebo jsou napriklad vyrazne vhodnejsi nez (sportovni dioptricke bryle)? AUTOR: Karolína | 13. 05. 2013 15:36

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, výborný dotaz, děkuji. Měkké kontaktní čočky rozhodně nesuplují ochranné brýle. Ty bych nejraději viděl u téměř každého sportu - úrazy oka při squash, tenisu...
Kontaktní čočka Vám umožní vidět i do stran, což žádné sportovní-dioptrické brýle ne. Doporučuji hlavně při zimních sportech - brýle se mlží a čočky jsou v zimě na horách extrémně pohodlné díky absenci pylů, prachu...

Odpovědi na všechny vaše otázky si přečtěte na konci článku

Náš odborník

Bc. Petr Vykypěl

Bc. Petr Vykypěl

Vystudoval bakalářské studium optiky a optometrie na II. LK UK v Praze 5. V oboru optometrie působí 15 let. Svoji profesní dráhu začal jako optometrista v oční optice, následovala čtyřletá praxe ve farmaceutické společnosti a poté pozice na soukromé oční klinice, kde se mj. podílel na tvorbě klinických studií. Další čtyři roky působil v oblasti optických přístrojů a technologií. Od roku 2013 pracuje ve společnosti Alcon Pharmaceuticals na pozici Professional Affairs Specialist pro Českou republiku.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Alergie na mléko: Zahleňuje, nebo ne?

Kopřiva je skvělá na vlasy, klouby, pleť i vysoký tlak

Plastika ženských genitálií: Móda, nebo nutnost?

 

Otázky již není možno přidávat

Zodpovězené otázky

Otázka: Dobrý den, může znát váš názor na laserové operace očí? AUTOR: Petra | 13. 05. 2013 16:12

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, je třeba říci, že jsem pro jednu takovou soukromou kliniku pracoval. Jsem přesvědčen, že dnes je laserová operace jednou z plnohodnotných variant korekce zraku a je to jedna z nejrychleji se rozvíjejících oblastí oftalmologie. Za splnění několika velice důležitých podmínek může být pro Vás přínosem...oční kliniky nemají stejné moderní vybavení, stálý tým operatérů, dlouholeté zkušenosti a objektivně dobré výsledky...Laik těžko pozná rozdíl, spíš bych dal na doporučení někoho, komu věříte.
Nošení brýlí nebo kontaktních čoček má tu výhodu, že lze korekci střídat a vždy se vrátit zpět, pokud Vás omrzí daný typ korekce nebo přestane vyhovovat. Laser je invazivní metoda a nelze ji vrátit zpět, pokud si to rozmyslíte...
S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, jednou se mi stalo, že jsem z oka vyndala čočku neúplnou, zjevně mi kousek zůstal v oku. Co se v takových případech stane, vyplaví se zbytek čočky z oka? AUTOR: Jana | 13. 05. 2013 15:53

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, záleží, jak velký kousek Vám v oku zůstal. Pokud kousek není vyplaven skoro hned, což ty větší jsou, pak je světšinou pod spodním nebo horním víčkem. Je třeba navštívit Vašeho kontaktologa aby ten kousek vyjmul. S pozdravem, PV

Otázka: Dobry den, jsou sporty na ktere jsou kont. cocky zcela nevhodne? Napr. squash (nebezpeci uderu micku do oka), nebo jsou napriklad vyrazne vhodnejsi nez (sportovni dioptricke bryle)? AUTOR: Karolína | 13. 05. 2013 15:36

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, váborný dotaz, děkuji. Měkké kontaktní čočky rozhodně nesuplují ochranné brýle. Ty bych nejraději viděl u téměř každého sportu - úrazy oka při squash, tenisu...
Kontaktní čočka Vám umožní vidět i do stran, což žádné sportovní-dioptrické brýle ne. Doporučuji hlavně při zimních sportech - brýle se mlží a čočky jsou v zimě na horách extrémně pohodlné díky absenci pylů, prachu...
S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, chci se jen zeptat, zdali kontaktním čočkám vadí kontakt s mořskou (tedy slanou) vodou a do jaké míry. Jinými slovy, musím je po plavání v moři vyhodit, nebo je stačí propláchnout? Díky za odpověď AUTOR: Martina | 13. 05. 2013 15:29

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, to je také velice zajímavé téma - k.č. a koupání, děkuji. Rizikovější než moře jsou snad jen řeky, rybníky a jiné nádrže, vč. plaveckých bazénů. Dokonce i voda z vodovodu by neměla přijít do styku s čočkou. Ale k moři: Obecně se nedoporučuje namáčet čočku do něčeho jiného, než je Váš dezinfekční roztok. Moře není jen čistá sůl nebo fyziologický roztok.Pokud Vám do očí spadne pár kapek, nic se neděje. Pokud v moři otevřete pod vodou oči, čočky vyjměte asi tak po 10-15 min od vynoření(budou asi přilepené a můžete si odtrhnout vrchní vrstvu rohovky) a pak již nenoste. Doporučuji plavecké nebo potápěčské brýle. Infekce z vody je velice zákeřná a plíživá, takže ji poznáte až v pozdějších stádiích. Je velice nebezpečná a některé dezinfekční roztoky si s ní neumí poradit. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat čím to je, že po pár hodinách kontaktní čočky nesnesu v očích a dokonce se mi i začínají mlžit a občas i bolest hlavy není vyjímkou:-( Vyzkoušela jsem už mnoho druhů i kapky do očí,ale nic nepomáhá. Mám -3.5 diopt. a astigmatismus.Děkuji za odpověď. AUTOR: Anysek | 13. 05. 2013 15:20

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, těch příčin může být několik a je jen na zkušenosti kontaktologa, jestli je zjistí. Dioptrie nemáte vyjímečné, může to být např. špatná kvalita nebo množství slz nebo nevhodně vybraný typ(velikost, materiál, ...) čoček. Doporučuji to probrat s Vaším kontaktologem a pokud na nic nepřijde, jděte jinam. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je problém, když člověk nosí čočky déle, než je doporučeno, i když čočky neškrábou a dodržuje hygienu?
Skutečně není problém, když Night&Day čočky se nosí třeba 30 dní? teré jsou nejkvalitnější čočky?
Děkuji AUTOR: Hanka | 13. 05. 2013 15:16

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, nošení po expiraci jsem se již věnoval - prosím viz. má odpověď.
Dále, myslíte 29 nocí a 30 dnů nepřetržitého nošení? Také jsem již psal - viz. prodloužené nošení. Platí, že materiál to zvládne(dlouhodobé zkušenosti, výzkum, vývoj, studie), ale ne každé oči - je to individuální. A nejlepší čočky? Nelze takto říci - čočky Night&Day mají nejvyšší propustnost pro vzduch/kyslík ze všech výměnných měkkých čoček. Tak jsou velice šetrné pro nošení, byť v nich nespíte. Nejlepší čočka je ale ta, kterou Vám po pečlivém vyšetření a vyzkoušení vybere Váš kontaktolog - ta, která je právě pro Vás ta nej...S prozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,již 4roky nosím čočky Bausch a Lomb i s astigmatismem.Přesně ty co mi předepsal očař,ale objednávám si je jinde,kvůli ceně.Očař mi nyní odmítá udělat vyšetření,z důvodu, že jsem si čočky zakoupila jince než u něj.Může to?Pokud ano,budu se muset z finančních důvodů vrátit k brýlím.Díky! AUTOR: Zimka | 13. 05. 2013 15:09

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den,kontrola je nadstandard a pokud nemáte akutní potíže, nemusí Vás vyšetřit. Pokuste se ale domluvit, zda by Vás navyšetřil za poplatek mimo ordinační dobu, jak je i jinde běžné. V opačném případě si najděte jiného kontaktologa(očního lékaře nebo optomatristu). U aktivních kontaktologů, kteří se čočkám více věnují, můžete najít čočky za ceny podobné těm na internetu...S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, nosím kontinuálně několik let čočky Air Optix Night&Day (aqua). Poslední dobou mám někdy pocit tlaku v oku. Může to být způsobenou únavou očí (zejm. z práce na počítači) či se může jednat o závažnější problém? Děkuji za odpověď. AUTOR: Pavla | 13. 05. 2013 15:04

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, doporučuji Vám pročíst i odpovědi týkající se prodlouženého nošení.
Obecně platí, že jakékoliv nepohodlí nebo jen podezření na negativní změnu by Vás mělo donutit navštívit Vašeho kontaktologa. Na Vašem místě bych neváhal a domluvil si schůzku hned. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,používám kontaktní čočky Softlens 66, avšak mé zásoby mi docházejí a již se nevyrábějí, jakou značkou a jakým typem je lze jednoduše nahradit bez nutnosti návštěvy kontaktologa? Děkuji za odpověď, V.Valeš AUTOR: Vladimír Valeš | 13. 05. 2013 15:00

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den,
již vybrané a ověřené kontaktní čočky lze jen obtížně "jednoduše" nahradit. Vřele Vám doporučuji navštívit vašeho kontaktologa s předstihem a vhodnou jinou čočku pečlivě vybrat a vyzkoušet. Vaše čočky jsou z tzv. hydrogelu; dnes jsou nejmodernější čočky z tzv. silikon-hydrogelu. Nové materiály mají i více než 3x větší prostupnost pro vzduch/kyslík, který potřebuje rohovka a přitom méně vody, takže tolik "neosychají" a nezáleží tolik na prostředí, ve kterém se pohybujete a kolik slz momentálně máte....Na Vašem místě bych se vyvaroval zakoupit jakékoliv zboží bez vyzkoušení u odborníka. Nošením čoek máte sníženou citlivost rohovky a většina očních nemocí a komplikací tak proběhne do vyššího stádia, než u nenositele...S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,
nedávno jsem oslavila šestnácté narozeniny a přála bych si z estetických důvodů nosit kontaktní čočky (mám astigmatismus a špatně vidím do dálky - levé oko 3 dioptrie a pravé oko 4). Oční lékařkou mi ale několikrát bylo sděleno, že jsem na to malá. Opravdu nemohu nosit čočky v 16 letech? AUTOR: Jana | 13. 05. 2013 14:52

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, pro Vaši informaci - do 15 let věku může kontaktní čočky aplikovat pouze lékař. Pak kterýkoliv kontaktolog( optometrista nebo oční lékař), kterého si sama vyberete. Vyšetření pak probíhá v doprovodu rodičů - je střeba podepsat některé dokumenty... Nevím, možná má Vaše lékařka naprosto objektivní důvody, proč Vám nošení čoček nedoporučuje. Pravdou ale je, že dnes díky novým a šetrným materiálům čoček je jen málo těch, kteří by je nosit nemohli...S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, opravdu je zdravé spát v kontaktkních čočkách? Nespatřuji v tom žádnou výhodu - proč mít v očích "cizí těleso" X hodin (během spánku) zbytečně? Nebo se jsou čočky na spaní ještě v něčem "zdravotní", ulevují oku, atd.? AUTOR: Marta | 13. 05. 2013 14:49

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, máte naprostou pravdu, že takové prodloužené nošení není také pro každého - viz. předchozí odpovědi. Je pravda, že např. čočky Night&Day mají několikanásobně větší prostupnost pro vzduch/kyslík, než vůbec oko(rohovka) potřebuje.
Dovedu si také představit profese, kde tyto výhody využijí. Často se nás na to ptají maminky na mateřské dovolené, které vstávají x krát v noci a kojí....důvodů proč ano je spousta, stejně jako existují důvody, proč u někoho raději ne.
V každém případě jsou to nové moderní čočky, které doporučuji nosit i pro běžné nošení během dne. Jsou velice šetrné k oku a je to pak znát. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,
posledních cca 5 let nosím čočky pro nepřetržité nošení až 30 dní. Pracuji hodně na počítači. V oblasti bělma mám červené žilky, které zcela nezmizí ani po aplikaci Visinu na červené oči. Oční lékařka mi oči kontrolovala, ale prý je vše v pořádku. Dá se těchto žilek zbavit? Děkuji. AUTOR: Jana | 13. 05. 2013 14:41

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, zeptal bych se, zda jste měl tyto "žilky" i před tím, než jste začal nosit čočky tímto způsobem. Nebo si udělejte malý test - vyjměte si čočky v pátek po obědě a nasaďte brýle. Pokud i v neděli večer budou oči stejné( a nemáte zánět), jedná se o běžné zarudnutí, které někdo prostě má. V opačném případě změňte svého lékaře nebo optometristu. Jinak viz předchozí odpovědi týkající se prodlouženého nošení... Jen pro info - Visine "vybělí" skléru, ale neřeší příčinu. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, brýle nosím od svých 17let. Zajímalo by mne,jestli by se mi čočky nevyplavily, když na jaře mívám alergickou reakci a slzí mi oči. Hodně. Teď půjdeme na svatbu, nebo při sportovních aktivitách by se mi hodily. Jinak mám brýle ráda. Děkuji Bája AUTOR: Bája  | 13. 05. 2013 14:34

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, skvěle se pro občasné nošení hodí tzv. denní měkké kontaktní čočky, snad každý výrobce je má. Jejich cena je dnes nízká a expirace velice dlouhá, tzn. že pro občasné nošení ideální. Zajděte ke kontaktologovi (optometristou v optice nebo očním lékařem) a nechte si vyšetřit oči a čočky si vyzkoušejte. Je to skvělý pocit a některé aktivity si užijete mnohem více. Mluvím z vlastní zkušenosti - v zimě se nosí nejlépe :-) .S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,
nosím kontaktní čočky ,,Biofinity,, od Cooper Vision a nemůžu si je vynachválit. Občas zapomenu, že je mám a stane se, že v nich na pár hodin usnu nebo když jedu autobusem delší trasu. Chtěla jsem se zeptat, jestli to očím škodí a jaké můžou vzniknout problémy? AUTOR: vojkffy | 13. 05. 2013 14:29

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, viz. mé předešlé odpovědi týkající se tzv. prodlouženého nošení.
Tyto čočky jsou schváleny pro takové nošení. Pokud chcete v čočkách spát často a přes noc, je třeba, aby Vám právě pro Vás takový způsob doporučil Váš kontaktolog. Není to pro každého, ale pár hodin občas během týdne by neměl být žádný problém. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, zajímá mne zda mohou používat čočky i lidé, kteří mají vrozenou oční vadu nistagmus. Je použití čoček omezeno dioptriemi? Děkuji. AUTOR: Marcela | 13. 05. 2013 14:23

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, naopak to pro Vás bude příjemná změna. Doporučuji kontaktologa, který je zkušený a pak to není problém. To vyšetření má určitá specifika... Dioptrie jsou u každého výrobce trochu jiné, těžko říci. Existuje i zakázková výroba....běžně u výměnných čočkek na 1 měsíc +10.0 až -12.0 dioptrií. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, asi v 16 letech jsem s oční lékařkou zkoušela čočky, ale reakce na ně byla taková, že jsem omdlela. Zajímá mne, čím to je způsobeno a zda můžu nyní, po téměř 10 letech, to zkusit znovu. Děkuji za odpověď. AUTOR: Míša | 13. 05. 2013 14:19

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, doporučuji je rozhodně zkusit :-) - najděte si podle referencí zkušeného kontaktologa ve Vašem okolí. Dnes jsou čočky z velmi jemných materiálů a takové reakce jsou spíše ojedinělé. Hodně štěstí. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,bude mi 42 let.mám dioptrie 1,75 a 1,5 jsem krátkozraká.Ráda jsem nosila kontak.čočky, hlavně při sportu,i při práci,ale v poslední době je můžu používat-jen při sportování,protože při práci s počítačem vidím písmena rozmazaně,
pokud je vyndám vidím normálně.porad te jaký typ čoček nosit AUTOR: Regina Smékalová | 13. 05. 2013 14:12

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, to ale není žádný problém - navštivte svého kontaktologa a ptejte se po vícefokálních/multifokálních kontaktních čočkách. Fungují pak na dálku, střední vzdálenost i čtení a přechody jsou plynulé. Pokud Váš kontaktolog si nebude vědět rady, ptejte se u jiného. Jistě se právě pro Vaše potřeby najde ta správná varianta. S pozdravem, PV

Otázka: Vyrábějí se barevné čočky i dioptrické? Jde o 1-2dioptrie na čtení. Který druh nebo značka je nejbezpečnější ? Jsou balení s jedným barevným odstínem, nebo jen celé sady? AUTOR: Melanie | 13. 05. 2013 14:07

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, barevné měkké kontaktní čočky se vyrábějí dioptrické i nedioptrické. Pokud chcete často měnit, doporučuji zakoupit balení jedné barvy - baleno v krabičce po 2 kusech. Neznám ovšem firmu, která by dodávala barevné čočky na čtení(multifokální). S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den. Jsem krátkozraká, 4,5 dioptrií, cylindr asi 140 a 60, je mi 46 let. Víc už to na normální brýle nepůjde a budu muset mít bifokály, což je dražší. Brýle nosím od 10 let a už me něbaví.Co byste mi poradil? AUTOR: Marcela | 13. 05. 2013 14:02

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, bohužel nepíšete, jestli 4,5 dioptrie je ten cylindr nebo základní dioptrie, tzn. sféra. V každém případě dnes existuje několik ověřených modelů tzv. víceohniskových/multifokálních měkkých kontaktních čoček od renomovaných výrobců. Doporučuji navštívit kontaktologa(optometristu nebo očního lékaře) a takové čočky vyzkoušet. S pozdravem, PV

Otázka: Dobry den, pane doktore. Co si myslite o nakupu cocek a roztoku pres internet (proverene online shopy)? Jsou to srovnatelne produkty jako v optice nebo mam se neceho obavat? Pres internet to vyjde az o polovinu levneji. Diky. AUTOR: Katarina | 13. 05. 2013 13:57

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, pro upřesnění: nejsem lékař, ale optometrista.
K Vaší otázce - viz. jedna z předchozích odpovědí. V každém případě Vám doporučuji se na cenu nejprve informovat u Vašeho kontaktologa. Během roku distribuční společnosti kontaktních čoček pořádají různé zvýhodněné balíčky a pak je cena velmi podobná té na internetu. Navíc máte právě tu jistotu, že jsou čočky vpořádku a pokud ne, velmi snadno je můžete reklamovat. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den,chtěla jsem se zeptat zda je možné používat čočky při astigmatismu a zda jsou čočky které se mohou používat třeba i v noci Děkuji AUTOR: lida333 | 13. 05. 2013 13:53

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, odpověděl jsem již - viz. předchozí odpověď. Jen pro doplnění - takový režim nošení doporučuji konzultovat a nechat si schválit u Vašeho kontaktologa(oční lékař nebo optometrista). Jen ten zná aktuální zdravotní stav Vašich očí! S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, jsou tyto nové čočky pro kontinuální nošení ve dne i v noci určené také pro astigmatismus? příp. kdy budou k dostání a v jaké cenové relaci? Děkuji AUTOR: L. | 13. 05. 2013 13:49

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, ano, pokud vím, takové měkké kontaktní čočky jsou již na našem trhu - informujte se u svého kontaktologa. Jedná se o 6 nocí-7dní; pak je třeba čočky vyjmout a vyčistit.S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se mohou kontaktní čočky nosit i po doporučených 30 dnech, pokud nejsou poškrábané a jsou v očích pohodlné. Většinou je nosím s tím, že pak dbám víc na jejich umytí. Děkuji AUTOR: Hanka | 13. 05. 2013 13:47

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, to je velice často diskutované téma i mezi odborníky, děkuji. Seriózní kontaktolog Vám něco takového v žádném případě nemůže doporučit. Je prokázáno, že měkké kontaktní čočky "stárnou" i přesto, že je nenosíte a máte je uloženy dlouhodobě v pouzdře. Pokud tedy nosíte čočky alespoň 3-4 v týdnu, doporučuji je opravdu po 30 dnech vyhodit. Dnes existují i aplikace pro "chytré telefony", které Vám expiraci čoček a roztoku "hlídají". Pokud se čočky někdo rozhodne nosit déle, rapidně tak zvyšuje riziko infekce, alergické reakce a sníženého komfortu. Většina změn ale není cítit...proto je to tak nebezpečné. Pokud nosíte čočky méně, existují varianty pro kratší dobu nošení než 1 měsíc. S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, jsou na trhu i kontaktní čočky pro dalekozraké? AUTOR: Janča | 13. 05. 2013 13:38

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, ano jsou na trhu jak pro krátkozraké+dalekozraké i s astigmatismem a dále pro dálku a čtení(tzv. multifokální). S pozdravem, PV

Otázka: Dobrý den, v článku jsou zmiňovány neznačkové čočky, nakoupené na internetu. O jaké se jedná konkrétně? Je tedy problém, když si čočky nakupuji na internetu, i když jsou stejné, které mi byly doporučeny po změření v optice?
Děkuji AUTOR: Veronika | 13. 05. 2013 13:37

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den, u seriózních internetových obchodů jsou shodné čočky jako v ordinaci kontaktologa. Na internetu jsou dále např. tzv. privátní značky(originální čočky výrobce vloží do jiného obalu - podobně jako výrobce potravin). Některé internetové obchody ale bohužel nakupují své zboží mimo EU a výrobce těžko může ovlivnit a garantovat správné přepravní podmínky a skladování. To může být problém zejména během léta a chladných zimních měsíců. S pozdravem, PV

Otázka: dobrý den, jak dlouho mohu nosit pouze čočky a nestřídat je s brýlemi? Hrozí nějaké riziko a jak výrazné? nosím čočky každý den asi pět let a brýle nepoužívám stejně dlouhou dobu, čočky nosím kontinuální (měsíční) mám 4,5 dioptrie. děkuji mnohokrát AUTOR: zuzka | 13. 05. 2013 13:29

Bc. Petr Vykypěl: Dobrý den,nové, moderní čočky jsou z materiálů, které mohou být na oku bez vyjmutí třeba i nepřetržitě 29 nocí a 30 dnů. Jsou tak šetrnější pro oči i pokud je nosíte poze přes den. Ve vašem případě nevím, z jakého materiálu čočky máte. Pokud nenosíte brýle vůbec, jedná se i tak o extrém a je třeba o to častěji chodit na kontroly. I ty nejlepší materiály a dlouhodobé nošení nemusí každé oko snést. S pozdravem, PV

Všechny položené otázky

Jak začít s kontaktními čočkami?

Vždy bychom měli začít schůzkou s očním specialistou. Máme na výběr navštívit optometristu v oční optice nebo očního lékaře. To jsou proškoleni specialisté na kontaktní čočky. Nejprve absolvujeme vyšetření zraku, stavu očí a krátký rozhovor, aby odborník rozpoznal naše očekávání od kontaktních čoček. Na tomto základě vybere vhodnou kontaktní čočku. Stěžejním bodem této návštěvy je zácvik v používání kontaktních čoček. Při odchodu musí být uživatel schopen čočku si bezpečně nasadit, vyjmout a také o ni správně pečovat. Zákazník odchází s jedním párem čoček, v případě jednodenních čoček to bývá více párů, a roztoku pro péči o kontaktní čočky. Ke specialistovi se vrací zhruba po prvním týdnu nošení, aby absolvoval kontrolní vyšetření.

Související wiki

 

Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2014 © centrum holdings O nás | Všechny služby | Volná místa | Reklama | Propagace podnikání | Všeobecné podmínky | Cookies | Nápověda

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.