reklama

Co o vás prozradí předvánoční nákup? Košíky promluvily!

Čechům se změnily chutě. A je to dobře!

Foto: Isifa/Thinkstock

Už letmý náhled do překypujících nákupních vozíků odborníky překvapil. Češi se začínají měnit -a  je to dobře!

Vypadá to, že si stále více uvědomují zdravotní potíže spojené s nevhodným životním stylem a začínají se postupně přiklánět k celosvětovému trendu zdravého stravování.

Odejdou knedíly do historie?

Češi se podle odborníků postupně odklání od nezdravých stravovacích návyků a namísto tučných smažených pokrmů začínají preferovat lehká jídla z čerstvých surovin. Tento trend je znatelný i ve změně poptávky návštěvníků nákupních center. Odborníci se shodují, že klíčovým hnacím motorem této změny je nárůst nadváhy a obezity, kterou v současnosti trpí na 57 % dospělých Čechů. Stejně jako růst přidružených závažných onemocnění.

Doporučujeme: Nevíte, co jíte: Pravda o pečivu, cukru a soli

"Před 10 lety byl vztah Čechů ke stravování zcela odlišný, než jaký je nyní. Lidé vyhledávali smažená jídla, sladké limonády nebo českou kuchyni v podobě hutných omáček a knedlíků. V posledních 2 letech se však chutě a preference Čechů stáčí ke zdravé a lehké stravě. Lidé kladou důraz na čerstvost surovin a jako přílohu volí salát," potvrzuje trend Marek Sedlák, ředitel české sítě rybích restaurací Nordsee.

Láce už tolik netáhne

Podobný přístup začali Češi volit i v případě nápojů. "V období let 2010 až 2011 jsme zaznamenali změnu preferencí kupujících dle všeobecného povědomí o krizi, kdy lidé hledali ty nejlevnější produkty, o jejichž kvalitě by se dalo úspěšně pochybovat. Cena byla při nákupu to jediné kritérium. Nicméně od druhé poloviny roku 2012 pozorujeme značnou změnu v chování českých zákazníků. Lidé se začali více zajímat o své zdraví a volí potraviny, které jim dodají potřebnou energii a vitalitu. Tento růst poptávky u Čechů trvá dosud," souhlasí Marek Farník, ředitel společnosti UGO trade s.r.o., která provozuje síť barů Ugova čerstvá šťáva s čerstvými zeleninovými a ovocnými šťávami, koktejly či točenou zmrzlinou z čerstvého ovoce.

Jíme jinak

Jejich zkušenosti potvrzuji zjištění české společnosti Sklizeno, která si vzala za cíl přinášet soustředěnou nabídku poctivých potravin především od regionálních farmářů. Podle jejích statistik Češi za jídlo před Vánoci utrácejí o 40 % více než v průběhu roku a orientují se více na extra kvalitní a prémiové potraviny. Luxusnější potraviny se dokonce stávají i častým vánočním dárkem.

Znatelný posun v uvažování Čechů je velmi patrný také v případě tuzemských nákupních center, v rámci kterých provozuje své podniky řada fastfoodových i klasických restaurací. Podle expertů začíná přibývat podniků se zdravými pokrmy, s mořskými plody, saláty či lehkou italskou kuchyní.

Co vlastně Čechy tak vyděsilo?

Podle informací ministerstva zdravotnictví u nás roste počet závažných onemocnění souvisejících s nezdravým životním stylem. V současnosti tak trpí nadváhou či obezitou více než 57 % dospělé české populace, což řadí ČR po Británii, Maltě a Maďarsku na čtvrté místo v Evropě.

Nadváha a obezita pak koresponduje například s nárůstem osob trpících cukrovkou, kterých se v Česku již nyní podle ministerstva léčí na 850 tisíc, i s přibýváním pacientů s vysokým krevním tlakem.

Základním problémem ve výživě Čechů  je nevyvážená dostupnost a skladba stravy, nadměrný energetický příjem, nedostatek zeleniny a ovoce, vysoká konzumace soli či nepravidelné stravování. Poměrně časté je také používání méně vhodných způsobů přípravy jídel, jako je smažení nebo fritování. U všech populačních skupin v Česku byl tak podle ministerstva zjištěn zvýšený příjem tuků a jednoduchých cukrů, u mužů pak i více cholesterolu a sodíku. Je moc dobře, že se tento trend konečně začal otáčet.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Neuvěříte, z čeho se dá ztloustnout

Bolest v kyčli. Začíná nenápadně, končí zkrácenou nohou

Co všechno léčí chlad: Ekzém, lupénku i hemoroidy

  

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama